Något att fundera över...

Ni kanske minns att jag sa förra veckan att jag var lite nervös med att jobba med en person på jobbet. Snacka om att man dömer människor i förväg. Jag måste nog avslöja att jag TYVÄRR är en sådan människa. Tänk vad fel jag hade, hon var juh trevlig och rolig att jobba med. Visst läxade hon upp mig lite, men det var juh för att jag skulle lära mig och jag vill gärna veta om jag gör något fel. Man lär sig av sina misstag, så är det bara.  Efter att vi hade jobbat klart passet fick jag värmade ord från henne som tyckte att jag var gullig person som bemötte patiernerna och personalen på ett vänligt sätt.
Idag på jobbet fick jag en jättetrevlig kommentar av en patient och hennes anhörig. Jag skulle ta blodprov på tjejen och det gick super. Han kommenterade att jag var duktig och frågade hur länge jag hade jobbat som usk. En månad drygt svarade jag glatt och båda tittade förvånat på mig och sa, "och är så duktig på att sticka redan?" Jättekul att få snälla kommentarer på att man är duktig. Dem tyckte att jag verkligen passade för mitt jobb för jag var så trevlig och omtänksam. Hur glad blir man inte av sånna ord en morgon? Med sådana ord är det värt att kliva upp tidigt på morgonen och veta att man gör något bra. Jag älskar mitt jobb! Jag gör verkligen det. Gillar mindre att man måste jobba helger, men det är sånt som ingår i jobbet.

Med detta inlägg vill jag poängtera att man ska inte dömma människor efter deras utseende, utan lära känna och ge varje människa en ärlig chans att visa vad den går för. Samt att det är viktigt att ge folk värmade ord då och då. Man uppskattar det verkligen. Tack vare alla gulliga kommentarer jag har fått från patiernterna och personalen börjar jag känna mig trygg i min roll som undersköterska och kännt att jag har valt ett yrke där andra tycker jag passar in i. Det har gett mig styrka, mod och vilja till att satsa 100 % och gett mer spark i baken till att kanske förverkliga mitt drömjobb. Min dröm är att någon gång (gärna innan 30, ) ha börjat plugga till barnmorska.

Ge överaskande komplimanger, det är viktigt att vi alla får höra det då och då för att känna att vi gör något bra!
Tänk på det!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0